Dévény terápia

A DSGM nemcsak egy módszer a sok közül, hanem a mozgásrehabilitáció eddigiektől eltérő, gyökeresen új megközelítése. Sem elméletben, sem gyakorlatban nem azonosítható, vagy hasonlítható össze más módszerekkel speciális tünettana miatt, mely tünettan alapján a mozgássérülés jeleit és fokát megállapítja. A mozgásrehabilitáció egyéb módszerei többnyire a beteg mozgásának erőltetésén alapulnak, olyan mozgás végzését elvárva a pácienstől, amire magától nem képes. Ezzel szemben a DSGM speciális manuális technikája (SMT) a képessé tevés egyedüli eszköze és így minden habilitáció/rehabilitáció alapja. A DSGM szerint a gyógyulás a szabályos, teljeskörű mozgásrehabilitációt jelenti.

A gyógyítás feltétele a minél korábbi - lehetőleg már az inkubátorban - megkezdett SMT kezelés. A DSGM-t a statisztikailag igazolt eredményei kiemelik a többi rehabilitációs módszer közül, mert hatásosabbnak bizonyult azoknál. Az SMT kezelés gyógyító hatása az összes mozgássérülés esetén - beleértve az ortopédiát és reumatológiát is - rendkívül hatékony:

- olyan kórképben - a szülési sérülések minél korábbi kezelésével- tud teljes gyógyulást felmutatni, amely eddig az egész világon megoldatlan volt.

https://www.deveny.hu/a-deveny-modszer/a-deveny-moszer-osszefoglaloja


Pető-módszer (konduktív pedagógia)

"Mozgásukban akadályozott, általában központi idegrendszeri sérült gyermekek fejlesztésére szolgáló konduktív gyógypedagógiai módszer, amely a szervezet önregenerálódására alapozva fejleszti a mozgásképességet. A módszert Pető András (1893-1967) orvos-gyógypedagógus fejlesztette ki. Egyedülálló gyógymódjának alapgondolata az volt, hogy idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, s ezek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. Ezért nevezte el módszerét "konduktívnak", amely latin eredetű kifejezés, jelentése: rávezetés. Ez egy speciálisan integrált nevelési rendszer, melynek lényege a tanuláson alapuló sokoldalú, komplex személyiségfejlesztés. Ennek során nem a fogyatékosságot próbálja megváltoztatni, hanem a sérülteknek megtanítja, újra tanítja, hogyan tud a környezethez alkalmazkodni, a mindennapi feladatokhoz szükséges koordinált működést elsajátítani. A módszer hatással volt az egész magyarországi gyógypedagógiai szemléletre, s szerte a világon jelentős változást hozott e területen. A Pető intézet Budapesten található."      https://semmelweis.hu/peto-ekpmi/

Szomatopedagógia

A gyógypedagógia egyik szakterülete; a mozgáskorlátozottak speciális pedagógiája. A mozgássérült embert teljes egészében, képességeinek összességében tekinti, értékeli, és rehabilitációs szükségletei szerint vonja be a gyógypedagógiai hatásrendszerbe. Feladata a terápiás tanítási-tanulási és nevelési eljárásokon kívül, az egyénre szabott eszközhasználat (gyógycipők, járókeretek, fűzők, ortopédiai segédeszközök..), az önállóság tanítása, kialakítása, nyomon követése. A szomatopedagógus szakembernek jelentős szerepe van a társadalmi integráció segítésében.

Bazális stimuláció

A bazális stimuláció Andreas Fröhlich és Ursula Haupt nevéhez fűződik. A terápia célja, az érzékelésen- észlelésen alapuló tapasztalatszerzés. Ezeken a tapasztalatok segítik a gyermeknek a környezet megismerését, az alkalmazkodást. A megszerzett tapasztalatok, tudás segítik a környezet megismerését, megkönnyítik az alkalmazkodást, lehetővé teszik a gyermekek számára, hogy a mindennapok tevékenységeiben az összegyűjtött információk segítségével aktívan részt vegyenek, önálló döntéseket hozzanak. Célja, hogy ezen a megtapasztaláson keresztül aktívabbá tegye a gyermekeket, és képessé váljanak önálló döntéshozatalra. A meglévő és nem a hiányzó vagy sérült képességekre épít. A koncepció alapja a sérült gyermek és a vele foglakozó személyek közötti biztonságos szeretetteljes kapcsolat. Nagyon fontos, hogy a gyermek részt vegyen ezekben a tevékenységekben. A fejlesztés a gyermek saját világából indul, visszanyúl az anyaméhben megtapasztalt élményekhez, a számára érdekes élethelyzeteket használja, és nagy súllyal van jelen a mindennapi szituációkban. Rendkívül fontos, hogy a halmozottan sérült személyek folyamatosan érezzék az érintést. A bazális stimuláció különböző anyagokatat, eszközöket használ a bőr, a látás, a hallás, az egyensúly, az íz, az illatok érzékelésére. A bazális stimuláció eszközeit, módszereit rendkívül jól lehet használni az úgynevezett Snoozelen terápiás helységekben.

Snoozelen terápia

Magát az elméletet két holland kutató dolgozta ki. A terápiának 2 fő célja van: az egyik a pihenés, relaxálás, a másik a terápiás jelleg. Mindenkinek szüksége van ingerekre, de a halmozottan sérült személyek nem tudnak önmaguk számára ingereket biztosítani, így arról a Velük foglalkozó személyeknek kel gondoskodni.

A terápiás helységben olyan eszközöket helyeznek el, melyek minden érzékszervre hatást gyakorolnak. Halk zene mellett, különböző illatok használatával a görcsös izomtónusú, mozgássérült gyermekek is ellazulnak.Nagy előnye, hogy tanulási helyzet nélkül, pozitív, kellemes élmények átélésével fejleszt, miközben örömet, nyugalmat ad. A vízágy központi helyet foglal el. Hullámzása a zene által keltett rezgéseken keresztül olyan tapasztalati élményhez juttatja a személyeket, mely pozitív hatással van az izomműködésre, személyiségfejlődésre. Ezen túl, jelentős egészségügyi hatása is van. Az ágyon fekve minimális nyomás nehezedik azon testrészekre, amelyeken a legtöbb esetben a felfekvések kialakulnak. A gerinc mentesül a teherviselés alól, az izmok ellazulhatnak, javul a vérkeringés.Ide írhatsz...

Augmentatív és Alternatív Kommunikáció (AAK)

Az AAK a beszédükben, vagy beszédértésükben súlyosan akadályozott emberek nem beszéden alapuló kommunikációja. Rengeteg tévhit van a súlyosan, halmozottan sérültekkel kapcsolatban. Az egyik ilyen, hogy akik nem beszélnek, vagy akadályozott a kifejezőkészségük, azoknak az értelmükkel is probléma van. Ez, nem minden esetben igaz. A beszéd hiánya nem jelenti az értelem és az érzelmek hiányát. Valóban nehéz a környezettel való kontaktus felvétele legyen szó szűkebb vagy tágabb környezetről. A kapcsolatteremtés alapja a kommunikáció, ennek hiánya az érintett személy teljes izolációjához vezethet. Az AAK támogatja a különféle kommunikációs módszerek használatát, melyek segítségével a nem beszélő személyek társadalmi integrációjának esélyét is biztosítja. Magyarországon az első ilyen kommunikációs rendszer a Bliss nyelv volt. A kezdeti lépések Dr. Kálmán Zsófia gyermekgyógyász főorvos és Pajor András pszichológus-logopédus nevéhez fűződik. A doktornő írásai, kutatásai, oktatási tevékenységei a sérült gyermekeket nevelő családok életével, az őket ért hatásokkal foglalkoznak. A jelképrendszer nyelvi adaptációját Dr. Kassai Ilona nyelvész végezte. 1987-ben megnyitotta kapuit Budapesten a Bliss-Alapítvány,  Kezdőlap - Bliss Alapítvány (bliss-alapitvany.hu)  majd később a Segítő Módszertani Kommunikációs Központ. Az alapítvány a korai gondozástól kezdve a munka rehabilitációs programig teljes körű szolgáltatást nyújt a környéken rászoruló családoknak. Diagnosztizálás és tanácsadás szempontjából - időpont egyeztetés után - országosan fogadják a családokat. Ma már az AAK eszköztár egyre ismertebb és rendkívül sokoldalú. A technika fejlődésével olyan súlyos mozgássérültek is lehetőséghez jutnak, akik számára évekig nem volt megoldás. (kommunikátorok, fejegér, fejpálca, szemegér..) A Bliss alapítványhoz hosszú ideig jártunk mi is. Emberfeletti és valami fantasztikus munkát végeznek az ott dolgozó szakemberek a súlyosan halmozottan sérült fiatalokért. Kálmán Zsófia doktornőt, Bagotai Györgyi logopédust  személyesen is van szerencsénk ismerni. Szakmai nagyságukat, "csak" emberi mivoltuk múlja felül. 

Katona-módszer

Főként, - de nem kizárólag - az oxigénhiány miatt károsodott csecsemők kezelésére alkalmas. Lényege, hogy minden csecsemővel veleszületetten jelen lévő, ún. komplex elemi mozgásmintákat (mászás, ülésbe húzódzkodás, ülésbe emelkedés, kúszás, stb.) napi rendszerességgel gyakoroljuk. A mozgás kiváltását az agy "serkentésével" érjük el azáltal, hogy a csecsemőt különböző gravitációs helyzetekbe hozzuk, ami aktiválja az agy azon részét, ahol ezek az elemi mozgásminták tárolva vannak. Az agyból kifutó "parancs" hatására létrejön a mozgásminta, a végrehajtott mozgásról pedig visszajut az agyba az információ. A mozgásminták kiváltása igen egyszerű, ezért a szülőknek minden nehézség nélkül megtaníthatók, ezúton biztosítható a feladatok napi rendszerességgel történő végeztetése, ami a siker alapvető feltétele. Emellett a szülő tevékeny részese lehet a terápiának.

Ezek a napi rendszerességgel végrehajtott, az emberi mozgásra jellemző mozdulatsorozatok képesek az agy által közvetített kóros izomtónust, mozgásszervezést normalizálni. A csecsemőknek ez a képessége, agyuk "formálhatósága" az első három élethónapban a legkifejezettebb. Ezért igen fontos a kóros tünetek mielőbbi felismerése, kivizsgálása, kezelése. https://koraszulott.com/katona-modszer/